Zalety i wady kalisteniki

Zalety i wady kalisteniki

Kalistenika ( z greckiego kallos – piękno i sthentos – siła ) to metoda treningowa oparta o ćwiczenia na własnym obciążeniu ciała bez sprzętu lub z wykorzystaniem podstawowych akcesoriów.

 

 

Dzięki tej formie aktywności swoją imponującą muskulaturę i zaskakującą siłę budowali spartanie, gladiatorzy i amerykańscy Marines.

Ciężary zostały wymyślone stosunkowo niedawno natomiast trening z własnym obciążeniem ciała towarzyszy ludzkości od wieków.

Trening kalisteniczny składa się między innymi z ćwiczeń takich jak:

  • pompka,
  • podciąganie na drążku,
  • przysiady,
  • pompki na poręczach,
  • stanie na rękach,
  • brzuszki itd.

Każde z ćwiczeń ma kilka wariantów trudności. Im większy poziom sprawności, tym trudniejsza technika wykonywania ćwiczeń. Ten rodzaj treningu może być wykonywany wszędzie: od niewielkiej przestrzeni w zaciszu domowym do urozmaiconych parków do Street Workoutu.

 

 

 

Ta forma treningu jest mocno skupiona na rzeźbieniu doskonałej sylwetki oraz na poprawie wytrzymałości, siły, koordynacji i ogólnym wzmocnieniu całego ciała. Tego rodzaju metodę treningową można wykonywać już od najmłodszych lat i może być ona wykonywana zarówno przez chłopców jak i dziewczynki.

Niektóre ćwiczenia z kalisteniki są praktykowane już od najmłodszych lat w szkołach na WF-ie, przykładowo: zwis na drążku, przysiad, pompka . Podstawowe ćwiczenia z kalisteniki są łatwe i osoby które nie miały nawet zbyt  dużej styczności ze sportem mogą od nich zacząć.

Podczas wykonywania ćwiczeń kalistenicznych wykorzystujemy całe ciało a przede wszystkim co najważniejsze mięśnie stabilizacyjne core. Trening tego typu może być dopełnieniem praktycznie każdego sportu.

W dobie pandemii trening z własnym obciążeniem ciała jest świetnym rozwiązaniem, ponieważ nie potrzebny jest żaden przyrząd, żeby zrobić dobry trening. Kolejną zaletą jest miejsce, które wpisuje się w kanony treningu kalistenicznego – nie jest wymagające co sprawia iż tego typu wysiłek możemy wykonać niemal wszędzie i bezpłatnie co dla osób podających koszty jako przyczynę braku podejmowania aktywności może być ważną kwestią.

 

 

 

 

Trening kalisteniczny jest bardzo urozmaicony i każdy w nim znajdzie coś dla siebie, ponieważ zawiera szeroki wachlarz regresji i progresji danego ćwiczenia.

Bez dwóch zdań ta metoda treningowa jest świetnym sposobem na uprawianie aktywności fizycznej jednak posiada również ciemną stronę. Uprawianie kalisteniki na dłuższą metę w domu może się stać bardzo monotonne.

Treningi nie będą sprawiać satysfakcji jeśli będziemy je wykonywać w tym samym miejscu, zaczną nam się po prostu nudzić. Dobrym rozwiązaniem jest zmiana otoczenia i chodzenie do parków ze Street Workoutem. Sama zmiana otoczenia oraz to, że napotkamy tam innych ludzi może sprawić, że nabierzemy większego smaku do trenowania.

W treningu kalistenicznym również trzeba wziąć pod uwagę progresowanie w siłę, które w pewnym momencie może się zatrzymać ponieważ nie będziemy dokładać dodatkowego obciążenia zewnętrznego. Osoby, które będą chciały zwiększyć swoją siłę oraz masę będą miały tutaj problem.

 

 

Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie talerzy treningowych, kamizelek obciążeniowych itd. W kalistenice każdy dodatkowy kilogram masy ciała a przede wszystkim masy tłuszczowej będzie kolidował z progresją w ćwiczeniu.

Największym minusem takiego treningu jest to, że brakuje w nim dużego wzmacniania tylnej taśmy powierzchownej.  Ćwiczenia bardzo bazują na sile mięśni brzucha. Brakuje w nich wzmacniania bardzo ważnego stabilizatora miednicy jakim są mięśnie pośladkowe.

A za tym idzie brak jednego z podstawowych wzorców ruchowych jakim jest ruch Hip Hinge czyli ruch zawiasowy w biodrze.

 

 

 

Osoby trenujące kalistenikę są często bardzo przykurczone przede wszystkim w obrębie obręczy barkowej czy stawie skokowym co naraża osobę na poważne kontuzję.

Warto dodać, że kalistenika nie będzie do końca dobrym rozwiązaniem dla osób ze słabą mobilnością w stawach, powielane złe wzorce ruchowe nie będą sprzyjające w wprowadzaniu zakresów na właściwy tor – wręcz przeciwnie mogą spowodować kontuzje.

 

Kalistenika jest świetnym treningiem rozprzestrzeniającym się wśród ludzi błyskawicznie. Model tego typu treningu do wyrzeźbienia świetnej sylwetki jest perfekcyjny, jednak piękna sylwetka to nie wszystko. Nie można zapominać o zdrowiu, ponieważ tego typu trening bez wsparcia ćwiczeniami uzupełniającymi może zaprowadzić do kontuzji i wykluczy nas z treningów.

 

AutorKasia Zapała

No Comments

Post A Comment