KORZYŚCI PŁYNĄCE Z WYKONYWANIA TRENINGU SIŁOWEGO

KORZYŚCI PŁYNĄCE Z WYKONYWANIA TRENINGU SIŁOWEGO

 

Nie tylko zawodowi sportowcy powinni trenować siłowo. Każdy z nas, niezależnie od tego, czy jest zawodowym sportowcem, sportowcem amatorem, czy ze sportem nie ma praktycznie nic wspólnego, powinien trenować siłowo. Nie ma lepszego narzędzia w przygotowaniu motorycznym, które dałoby tyle fizycznych, zdrowotnych i mentalnych korzyści co trening siłowy.

Najważniejsze korzyści wynikające z korzystania z treningu siłowego to:

 

KORZYŚCI FIZYCZNE

  1. POPRAWIA SZYBKOŚĆ BIEGU – najważniejszym czynnikiem determinującym szybkość biegu jest zdolność do produkowania siły mięśniowej kończyn dolnych względem podłoża podczas biegu. Związane jest to z III zasadą dynamiki Newtona, która nazywana jest często zasadą równej akcji i reakcji.

 

  1. ZWIĘKSZA PRZYSPIESZENIE – jeżeli weźmiemy pod uwagę gry zespołowe przyspieszenie będzie nas zdecydowanie bardziej interesowało niż sama szybkość biegu. Powód? Sprinterzy na uzyskanie maksymalnej prędkości potrzebują około 50-60 metrów. Tymczasem, np. boisko do koszykówki ma długość 28 metrów.

 

  1. POPRAWIA WYTRZYMAŁOŚĆ – większa siła maksymalna zwiększa jednocześnie zdolność organizmu do przetwarzania, dostarczania, magazynowania i korzystania z energii znajdującej się w mięśniach. Wysoka siła mięśni zwiększa ekonomię pracy układów sercowo- naczyniowego i oddechowego.

 

  1. ZWIĘKSZA WYSKOK – skoczność jest komponentem mocy. Moc jest iloczynem siły i prędkości. Im większa siła tym organizm jest zdolny do produkcji większej ilości mocy.

 

  1. POPRAWIA EFEKTYWNOŚĆ ZMIAN KIERUNKU BIEGU – w przypadku wielu dyscyplin sportowych zawodnicy bardzo często muszą zmieniać kierunek biegu. Głównym czynnikiem odpowiadającym za efektywne zmiany kierunku biegu jest zdolność organizmu do absorbowania siły ekscentrycznej. Trenując siłowo i wydłużając fazę ekscentryczną możemy w pewien sposób nauczyć nasze mięśnie, ścięgna i więzadła absorpcji energii kinetycznej, czyli mówiąc prościej hamowania. Dzięki temu organizm płynniej wchodzi w poszczególne fazy pracy mięśniowej.

 

  1. ZWIĘKSZA GIBKOŚĆ – obecnie w literaturze istnieje wiele dowodów, że trening siłowy może zwiększyć zakres ruchu w takim samym stopniu lub nawet bardziej niż różne formy rozciągania.

 

  1. POPRAWIA RÓWNOWAGĘ – siła mięśni jest potrzebna do pokonania nierównowagi wynikającej z tego, że środek masy ciała nie znajduje się bezpośrednio nad środkiem stopy. Krótko mówiąc silne mięśnie są nam potrzebne do utrzymania równowagi w sytuacji kiedy ją tracimy, np. kiedy ktoś nas potrąci, popchnie.

 

KORZYŚCI ZDROWOTNE

  1. BUDUJE MIĘŚNIE – trening siłowy to najlepszy sposób na zwiększenie masy mięśniowej. W badaniu opublikowanym w 2014 roku dowiedziono, że osoby o wysokiej relatywnej masie mięśniowej i niskim procencie tkanki tłuszczowej żyją dłużej.

 

  1. BUDUJE ZDROWE I SILNE KOŚCI – poprzez trening siłowy naciskamy na nasze ciało pod wpływem ciężaru działając mechanicznie na mięśnie, które przyczepiają się do kości i pociągają je. Siła nacisku wywołana przez ciężar oraz pociąganie to dwa główne czynniki wpływające na budowę kości.

 

  1. ZWIĘKSZA SIŁĘ ŚCIĘGIEN I WIĘZADEŁ – trening siłowy o dużym obciążeniu wzmacnia tkankę łączną. Ćwiczenia ekscentryczne zwiększają siłę i rozmiar ścięgien. Włókna kolagenowe i więzadła stają się silne kiedy wykonujemy pełen zakres ruchu przy użyciu dużego procentowo ciężaru maksymalnego.

 

  1. ZMNIEJSZA RYZYKO KONTUZJI – świadomy trening siłowy jest najprawdopodobniej najlepszym sposobem na zabezpieczenie organizmu przed kontuzjami. W przeprowadzonych już w 1982 roku badaniach na grupie sportowców ze szkoły średniej zauważono, że trening siłowy zmniejszył ryzyko kontuzji w porównaniu do grupy niećwiczącej z 72,4% do 26,2%.

 

KORZYŚCI MENTALNE

  1. ZWIĘKSZA PEWNOŚĆ SIEBIE – trenując siłowo, pokonując swoje bariery treningowe, podnosząc coraz większe ciężary, świadomie i nieświadomie budujemy większą pewność siebie i wytrzymałość psychiczną.

 

  1. POPRAWIA JAKOŚĆ SNU – jedno z badań przeprowadzonych na zdrowych, starszych mężczyznach, którzy wykonywali trening siłowy wykazało, że poprawili oni jakość swojego snu o 15% i budzili się mniej razy w nocy. Lepszy sen jest głęboko powiązany z mniejszym ryzykiem cukrzycy, przyrostu tkanki tłuszczowej i stanów zapalnych.

 

  1. ZMNIEJSZA STRES – po treningu siłowym organizm wytwarza endorfiny. Jest to grupa hormonów wywołujących dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie. Endorfiny tłumią odczuwanie drętwienia i bólu.

 

Jak widać gołym okiem korzyści z wykonywania treningu siłowego są niepoliczalne. Każdy z nas, bez względu na wiek powinien wdrożyć trening siłowy do swojej dziennej rutyny. Musimy jednak pamiętać o tym, że tylko świadomie ułożony plan treningowy oraz ćwiczenia wykonywane z poprawną techniką pozytywnie wpłyną na nasze ciało i umysł. Jeżeli nie wykonywaliście nigdy ćwiczeń siłowych zachęcam do skorzystania z usług trenera personalnego.

 

Autor: JAKUB BRODOWICZ

www. jakubbrodowicz.pl

 

Źródła: „Sekrety przygotowania motorycznego w sporcie.” A. Pacek, M. Babiarz, wydanie I, GDYNIA 2019

No Comments

Post A Comment