Choroby cywilizacyjne – czy mamy na nie wpływ?

Choroby cywilizacyjne – czy mamy na nie wpływ?

Cukrzyca, choroby serca, zapalenia płuc, nowotwory układu pokarmowego – co łączy te choroby poza obecnością w zaszczytnej czołówce 10 chorób na które umiera najwięcej Polaków?

Choroby serca to nawet 25% wszystkich zgonów, miażdżyca zabija około 33 tysięcy Polaków rocznie,  Na cukrzycę w Polsce może cierpieć nawet 3 miliony osób, kolejne 4 miliony mogą być nią zagrożone. Niestety, nawet 40 proc. chorych osób nie zdaje sobie sprawy, że na nią cierpi. W 2018 roku z powodu cukrzycy zmarło ponad 9 tys. Polaków. Zapalenia płuc to żniwa śmierci na poziomie 18 tys. rocznie. Dodajmy jeszcze około 1400 zgonów spowodowane otyłością i mamy wypełniony stadion na Wembley.

 

Wszystkie te choroby spaja ogromny stopień dietozależności, o którym w naszym kraju dalej zbyt mało się mówi.

Podczas gdy zastanawiamy się jak poprawić stan służby zdrowia  coraz więcej osób choruje z przez brak świadomości jak ogromny wpływ ich sposób życia ma na zdrowie.

Czy wiesz jak jedzenie wpływa na Twoje hormony, jelita, serce czy nawet nastrój?

Czy zdajesz sobie sprawę, że to co jesz tworzy Twój organizm i może go zarówno wzmacniać jak i wyniszczać?

 

Pomyślisz pewnie, że to trudne, że nie masz czasu, ze zdrowe odżywianie jest drogie i będziesz chodzić głodny. Nic bardziej mylnego, owszem obiad składający się z mrożonej pizzy zapewne będzie tańszy niż indyk z warzywami i ryżem jednak inwestujesz tutaj w swoje własne zdrowie.

 

W tym cyklu artykułów będę przybliżać Ci drogi czytelniku jak w prostych krokach możesz zmienić swoje nawyki żywieniowe na dużo zdrowsze i drastycznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób wymienionych na początku i tym samym cieszyć się nie tylko dłuższym życiem, ale również zgrabniejszą sylwetką.

 

Zamień pszenicę na owies i/lub na żyto.

Na pierwszy ogień idzie Beta-glukan  – to frakcja błonnika rozpuszczalnego spowalniającego glikemię po posiłkową. Mówiąc prościej spowalnia uwalnianie węglowodanów po zjedzeniu przez co o wiele dłużej czujemy sytość oraz eliminujemy wahania poziomu glukozy we krwi.

 

Owies zawiera stosunkowo wysoki poziom beta-glukanu, zwłaszcza w porównaniu do pszenicy, która zawiera jego śladowe ilości.
Ma on również udowodniony naukowo wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu całkowitego jak i samej frakcji LDL oraz łagodzi podrażnienia przewodu pokarmowego.

Co więcej jego regularne spożycie wpływa na szybsze gojenie się ran oraz jak wykazują najnowsze badania – potrafi przyczyniać się do spłycania zmarszczek., chociaż w dobie aktualnej pandemii najbardziej istotny jest dla nas korzystny wpływ na działanie układu immunologicznego czyli poprawa odporności, którą regularne spożywanie cukrów i węglowodanów prostych (białego pieczywa, makaronów, wypieków cukierniczych) osłabia.
Zalecana przez Amerykańską Agencję Żywności i leków (FDA) dzienna dawka terapeutyczna to 3g beta-glukanów czyli 2/3 filiżanki płatków owsianych. Już taka mała porcja owsianki lub dodatku płatków czy mąki owsianej do codziennego jadłospisu wywiera efekt terapeutyczny na nasz organizm. Mąka owsiana (zmielone płatki owsiane) rewelacyjnie nadaje się do wypieków i z powodzeniem może zastępować mąkę pszenną.

 

Jak widzisz, już mała zmiana w Twoim jadłospisie może wpłynąć korzystnie na jakość życia oraz zmniejszać ryzyko większości najbardziej śmiertelnych chorób w Polsce.

 

Autor: Klaudia Lampa

No Comments

Post A Comment