Czy trening siłowy jest dla kobiet?

Czy trening siłowy jest dla kobiet?

Trening siłowy jest od paru lat coraz bardziej popularny i to dobry trend, który realnie wpływa na zdrowie i sylwetkę. Taki trening wzmacnia stawy, ścięgna i mięśnie, zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na choroby cywilizacyjne, spowalnia proces starzenia, pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej i powoduje wzrost pewności siebie. Pomimo tych korzyści, wiele kobiet boi się chwycić za sztangę w obawie przed wyhodowaniem gigantycznych mięśni. Zdecydowanie niesłusznie i poniżej wyjaśniam dlaczego.

Modelowanie sylwetki i spalanie tkanki tłuszczowej

Chęć zmiany sylwetki to najczęstsza przyczyna tego, że kobiety wybierają siłownię. Zazwyczaj pierwszym krokiem jest udanie się na strefę kardio: orbitrek, rowerek, bieżnia itd. Następnie kręcenie wielogodzinnych sesji w ciągu tygodnia. Zdecydowana większość po kilku tygodniach nudzi się takimi treningami i rezygnuje z siłowni, ponieważ nie widzi efektów. Niejednokrotnie zdarza się też, że po kilku takich treningach następuje wzrost masy ciała. Jednak siłownia oferuje znacznie więcej, niż strefę kardio. 

Trening siłowy w kontekście modelowania i spalania tkanki tłuszczowej jest dużo bardziej efektywny. Stymuluje wzrost mięśni, przez co „podkręca metabolizm”. Mięśnie potrzebują energii, zatem czym więcej mięśni, tym więcej potrzebujemy energii do codziennego funkcjonowania. Trening siłowy doskonale stymuluje również hormony odpowiedzialne za spalanie tłuszczu i korzystanie z niego jako źródła energii w późniejszym czasie.

Pewność siebie i więcej energii 

Trening siłowy stymuluje układ nerwowy. Dzięki temu uzyskujemy więcej świadomości ciała i koordynacji. Co za tym idzie? Płynność ruchów, tzw. kocie ruchy, a także większa chęć spróbowania różnych innych aktywności. Mamy też masę dodatkowej energii. Dlaczego? Aktywność fizyczna wpływa na obniżenie tętna spoczynkowego i polepsza kondycję układu krążeniowo-oddechowego, dzięki czemu organizm staje się lepiej dotleniony.

Wzrasta też pewność, że ,,damy radę”. Aktywność fizyczna sama w sobie wytwarza endorfiny, a trening siłowy dodatkowo poprzez swoją specyfikę daje ogrom satysfakcji. Progres idzie stosunkowo szybko i na różne sposoby: siła, lepsza koordynacja, możliwość zrobienia większej liczby powtórzeń w serii, podwyższenie kondycji itd. To wszystko składa się na lepsze samopoczucie i poczucie sprawczości. Duma z siebie na siłowni przenosi się na życie. Dzięki temu kobiety mogą poczuć się silniejsze, nie tylko w kontekście podnoszonych ciężarów, ale przede wszystkim mentalnym. Trening dobrze sprawdza się jako dodatek do terapii antydepresyjnej, pozwala redukować lęki. Wzmacnia siłę woli i poczucie przekraczania granic, a to wpływa na osiąganie sukcesów w życiu oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach. 

Mocniejsze kości i zapobieganie osteoporozie 

Trening siłowy to najlepsze, co kobiety mogą zrobić dla siebie w kontekście profilaktyki osteoporozy i zapobiegania łamliwości układu kostnego. Trening z ciężarami powoduje zagęszczenie kości i wzmacnia je. Według badań kobiety trenujące kilka lat mają nawet o 20% zmniejszone ryzyko złamania. 

Samopoczucie i lepsze możliwości mózgu

Aktywność fizyczna ma świetny wpływ na układ nerwowy. Trening siłowy jest szczególny, ponieważ wpływa na lepszą efektywność pracy mózgu. Po pierwsze, może obniżać poziom stanów zapalnych w mózgu, związanych z chorobami psychicznymi i przedwczesną demencją. Po drugie, poprawia funkcje poznawcze kobiet w każdym wieku. Zwiększa dopływ krwi do mózgu, a przez to jego neuroplastyczność. W naszym mózgu tworzą się nowe „ścieżki”, potrzebne do uczenia się ruchów i zapamiętywania. Poznawanie nowych umiejętności motorycznych jest świetnym zadaniem rozwijającym umysł.

Płodność i zdrowa ciąża

Trening siłowy ma pozytywny wpływ na gospodarkę hormonalną kobiety. Poprawia wrażliwość insulinową, która oddziałuje na płodność kobiety. Dodanie aktywności jest dobre w trakcie starania się dziecko. W samej ciąży rozsądny trening siłowy (dopasowany do trymestru i możliwości przyszłej mamy) świetnie wpływa na dziecko. Ruchy matki to lepsze dotlenienie, a także zadbanie o mięśnie dna miednicy. Trening może przyczynić się do lżejszego porodu i szybszego powrotu do „formy” po połogu. 

Starsze Panie a trening siłowy?

Zdecydowanie tak! Trening siłowy wpływa na lżejszy przebieg menopauzy u kobiet przez stymulowanie hormonów. Jak już wcześniej napisałam, wzmacnia kości poprzez ich mineralizację. Należy mieć na uwadze, że z wiekiem mięśnie zmniejszają swoją objętość, a przez to pojawia się na przykład tzw. ,,garb”. Mięśnie, które odpowiadają za prostowanie grzbietu, mogą zanikać. Trening siłowy wzmacnia także te mięśnie, stymuluje je do wzrostu i utrzymania. Pozytywnie wpłynie na ruchomość stawów i ich kondycję. 

Lepsza odporność

Ciało działa na zasadzie adaptacji, a trening jest stresorem, na który uodparniamy się na każdym treningu. Dzięki temu wpływamy również na odporność. Małe dawki „stresora” aktywują nasz układ odpornościowy, a to sprawia, że ewentualne przeziębienia czy infekcje będą przechodzone lekko, a nawet poważniejsze infekcje nie będą takie straszne. 

Jakość snu się poprawi

Trening siłowy pozytywnie wpływa na sen. Dzięki regularnym treningom kobiety mogą poczuć większą łatwość w zasypianiu. 

Obniżenie bólu i dyskomfortu w ciągu dnia 

Zmagasz się z bólami odcinka lędźwiowego lub innej części kręgosłupa? Trening siłowy pomoże zbudować silne mięśnie, co zmniejszy odczuwany dyskomfort w ciągu dnia, a czasem nawet pomoże całkowicie pozbyć się bólu. Trening siłowy świetnie wpływa na choroby reumatyczne stawów; zachowasz ruchomość w stawach i będziesz w stanie się poruszać z łatwością. 

Trening siłowy spowalnia upływ czasu

Odpowiedni poziom masy mięśniowej jest ważnym czynnikiem hamującym starzenie się organizmu. Trening siłowy, dzięki swojej plastyczności, może być dostosowany do osób starszych, a także zapobiegać otyłości. Spowalnia tempo starzenia się komórek w naszym ciele. Dodatkowo pomaga w szybszym tempie odbudowywać nasze tkanki oraz mitochondria, które stanowią o wydatkowaniu energii (wytwarzają ATP) i odgrywają bardzo dużą rolę w procesach regeneracji komórek.

Zapobieganie kontuzjom i lepsze wyniki sportowe 

Nie ma lepszego sposobu na zbudowanie silnego ciała, które jest odporne na wszelkie kontuzje. Nieważne, jaki sport uprawiasz. Jeśli chcesz w nim być lepszą, to trening siłowy tylko czeka na wykorzystanie. Chcesz biegać szybciej? Rzucać mocniej? Być bardziej wytrzymałą i gibką? Rozwój siły jest skorelowany ze wszystkimi zdolnościami motorycznymi (szybkość, skoczność, wytrzymałość, gibkość, równowaga, precyzja itd.). Trenując w ten sposób, będziesz uniwersalna i wszechstronnie uzdolniona. Nad rozwojem swojego ciała możesz pracować całe życie.

Lepsza, kobieca sylwetka

Odpowiedni, dopasowany i przede wszystkim regularny trening siłowy ma ogromną ilość pozytywnych aspektów dla kobiecego ciała. Zdecydowanie nie jest to jedynie męska rzecz! Kobiety mogą wynieść z tego ogrom korzyści sylwetkowych! Trening siłowy pięknie buduje sylwetkę. Możemy treningiem tak manipulować, aby proporcje się wyrównały np. okrągłe pośladki, a jednocześnie smukła talia. Trening siłowy ma nieograniczone możliwości progresji i zmian. Ciało cały czas się rozwija. Ale chyba najważniejsze jest to, że świetnie wpływa na zdrowie, samopoczucie i pewność siebie.

Przyjdź na konsultacje i sama się przekonaj! 

 

Autorka: Karolina Janelt

 

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.